Paloma Support

Hur ställer jag in SPF, DKIM & Bounce-domän?

För att göra inställningar för ökad leveransbarhet behöver du göra nedanstående tillägg i DNS-inställningarna på din avsändardomän. Har du själv inte åtkomst till DNS-inställningarna? Då kan du skicka denna guide till den som administrerar er domän (t.ex. IT-avdelningen eller ert webbhotell) så kan de hjälpa till. Huvudsaken är att den som gör inställningarna följer instruktionerna noggrant.

Gör så här

Det är viktigt att alla mellanslag, punkter och övriga tecken är exakt som angivet nedan.

SPF för avsändardomän

Om TXT-record redan finns ska detta kompletteras med uppgifterna nedan. Dubbla värden är inte OK.

Domän*:

mindomän.se

Typ:

TXT

Data:

v=spf1 include:all._spf.plma.se ~all

*Om inställningarna görs för en subdomän läggs det avslutande “.mindomän.se” till automatiskt och ska då utelämnas.

DKIM för avsändardomän

Använd sel2048-nyckel om ert system har stöd för det.

Domän*:

sel1024._domainkey.mindomän.se eller sel2048._domainkey.mindomän.se

Typ:

CNAME

Data:

dkim.plma.se eller dkim2048.plma.se

*Om inställningarna görs för en subdomän läggs det avslutande “.mindomän.se” till automatiskt och ska då utelämnas.

Bounce-domän

Sätt upp som en subdomän som pekar mot Paloma.

Domän*:

bounce.mindomän.se

Typ:

CNAME

TTL:

600

Data:

plma.se

*Om inställningarna görs för en subdomän läggs det avslutande “.mindomän.se” till automatiskt och ska då utelämnas.

DKIM för bounce-domän

OBS: Använd sel2048-nyckel om ert system har stöd för det.

Domän*:

sel1024._domainkey.mindomän.se eller sel2048._domainkey.mindomän.se

Typ:

CNAME

Data:

dkim.plma.se eller dkim2048.plma.se

*Om inställningarna görs för en subdomän läggs det avslutande “.mindomän.se” till automatiskt och ska då utelämnas.

Kontrollera och återkoppla!

När inställningarna är gjorda så behöver du kontrollera att det blev rätt. Hos vissa leverantörer kan det ta upp till 24 timmar för inställningarna att träda i kraft.

För att se om inställningar är korrekta, använd dessa verktyg:

När allt ser korrekt ut behöver du meddela oss att inställningarna är klara så att vi kan färdigställa allting på vår sida. Ta kontakt med vårt kundteam på 0225-410 22 eller support@paloma.se så hjälper vi dig.